Wednesday 5 March 2014

Ammar Makruf Nahi Mungkar.

Tazkirah
3JamadilAwal 1435@5/3/2014

امر معروف نهي منكر

Amar Ma'ruf (menyuruh berbuat baik) dan Nahi Mungkar(melarang dari berbuat jahat) merupakan sebahagian dari tanggngjawab atau kewajipan fardhu kifayah di kalangan mukmin. Ini merupakan perintah Allah sebagaimana di dalam Al-Quran dan Sunah NabiNya saw.Tanggungjawab ini tidak boleh diabaikan yang sewajarnya menjadi kewajipan setiap mukmin memainkan peranannya setakat kemampuannya yang dapat dilaksanakan.

Oleh itu amatlah wajar sekali setiap individu tersebut dapat memainkan peranannya sedapat ynag mungkin melaksanakan amanah menyeru kebaikan dan melarang melakukan keburukan ini mengikut kedudukan serta kemampuan masing-masing, agar apa yang dapat disumbangkan akan memberi manfaat dan kebaikan kepada mereka yang berkenaan. Kedudukan serta peranan yang dapat disumbang tidak disalahguna atau dipersia-siakan sesuai dengan kehendak perintah Allah swt atau sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam.

Tugas amal ma'ruf nahi mungkar ini bukan sahaja perlu dilaksanakan olehgur-guru atau orang -orang dipertanggungjawabkan oleh pihak pemerintah sahaja malahan hendaklah sama-sama dilaksanakan oleh setiap angggota masaarakat Islam seluruhnya.Peranan ini dapat dimainkan diperingkat keluarga, kumpulan, masyarakat dan juga negara secara yang lebih menyeluruh.

Firman Allah Taala,

"Wajiblah ada di antara kamu suatu umat (golongan) yang menyeru manusia kepada melakukan kebaikan, menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat yang jahat. Mereka ituah orang-orang yang berjaya(bahagia)"
(Ali Imran :104)

InsyaAllah bersambung...


SETIAUSAHA MASJID AS-SYARIF TELOK DATOK

No comments:

Post a Comment