Hukum Meninggalkan Solat Jumaat
الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه
keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Hari Jumaat adalah hari yang paling agung daripada hari-hari yang lain, sehinggakan keagungannya disebutkan dalam
sebuah hadits bahawa hari Jumaat adalah lebih baik daripada Hari Raya Adha dan Hari Raya Fitri.
Daripada Abu Lubabah bin 'Abdul Mundzir Radhiallahu 'anhu, meriwayatkan bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam
bersabda:
ِMaksudnya: "Sesungguhnya hari Jumaat ialah kepala sekalian hari dan hari yang terbesar di sisi Allah,
dan ia lebih besar di sisi Allah daripada Hari Raya Adha dan Hari Raya Fitri..."
(Hadits riwayat Ibnu Majah)
Sembahyang fardhu Jumaat diwajibkan (fardhu 'ain) ke atas setiap lelaki Islam yang merdeka, baligh, berakal,
bermuqim dan tidak ada keuzuran. Kewajipan mengerjakannya ada disebutkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala
di dalam al-Qur'an, sebagaimana firmanNya:
Tafsirnya:
"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat,
maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat)
dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu,
jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya)."
(Surah al-Jumu'ah: 9)
Meninggalkannya Melanggar Perintah Allah
Mereka yang ada keuzuran yang diberi kelonggaran (rukhshah) pada meninggalkan
sembahyang berjemaah
adalah tidak diwajibkan sembahyang fardhu Jumaat seperti sakit yang boleh menambahkan lagi sakit
atau melambatkan sembuh, sakit cirit birit kerana takut akan mencemarkan kebersihan masjid
atau sibuk kerana menguruskan mayat yang ditakuti jika
dilambatkan akan menyebabkan mayat menjadi busuk.
Namun bagaimana pula dengan orang yang senghaja meninggalkan
sembahyang fardhu Jumaat tanpa sebarang keuzuran?
Perlu diingat, sesiapa yang meninggalkan sembahyang fardhu Jumaat tanpa ada uzur syar'i
adalah perbuatan dosa dan
melanggar perintah Allah, apatah lagi jika meninggalkannya tiga kali berturut-turut,
hatinya akan dicap oleh Allah sebagai
hati orang munafiq.
Abu al-Ja'di adh-Dhamriy Radhiallahu 'anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam
bersabda:
Maksudnya:"Sesiapa yang meninggalkan Jumaat tiga kali tanpa keuzuran maka dia adalah munafiq."
(Hadits riwayat Ibnu Hibban)
Diriwayatkan daripada Ibnu 'Abbas Radhiallahu 'anhuma, beliau berkata:
Maksudnya:"Barangsiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat tiga kali berturut-turut maka
dia telah membuang Islam itu
di belakangnya (meninggalkannya)."
(Hadits riwayat Abu Ya'la)
Diriwayatkan daripada 'Abdullah bin Mas'ud Radhiallahhu 'anhu bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam
pernah bersabda kepada satu kaum yang tidak bersembahyang fardhu Jumaat, Baginda bersabda:
Maksudnya:"Aku menitikberatkan (memerintahkan) supaya seorang lelaki itu bersembahyang dengan
beramai-ramai (berjemaah), kemudian aku berazam untuk membakar rumah-rumah mereka (lelaki)
yang meninggalkan sembahyang Jumaat."
(Hadits riwayat Muslim)
Oleh itu, orang yang diwajibkan mengerjakan sembahyang fardhu Jumaat janganlah sekali-kali meninggalkan
sembahyang fardhu Jumaat melainkan ada keuzuran syar'i. Ini kerana perbuatan itu adalah melanggar
perintah Allah dan orang yang meninggalkan sembahyang fardhu Jumaat sebanyak tiga kali
berturut-turut dicap sebagai orang munafiq.
Sumber : http://www.mufti.gov.bn/irsyad/pelita/2011/bil9-2011.pdf
Masjid As-Syarif,Taman Seri,Telok Datok,Banting
No comments:
Post a Comment