Wednesday 20 June 2012

Ceramah Israk Mikraj

Ustaz Marzuki Burhanuddin

Syukur Alhamdulillah,selesai sudah Ceramah Agama sempena Israk Mikraj yang telah disampaikan oleh Ybhg Ustaz Hj.Marzuki Burhanuddin.
Dalam ceramahnya,beliau telah menerangkan pengertian Israk Mikraj,dan hendaklah kita sebagai "hamba"Allah swt yakin dan mempercayai bahawa peristiwa Israk Mikraj ini sememangnya berlaku.Ianya juga merupakan KEMUNCAK dakwah Rasulullah saw dalam menyebarkan ajaran Islam.
Secara dasarnya,apa yang kita dapat pelajari daripada peristiwa Israk dan Mikraj itu ialah,solat, iman juga amalan.Menurut kata Ustaz lagi,ketiga-tiga elemen tersebut merangkumi rukun Iman dan Islam dan memainkan peranan yang amat penting dalam kehidupan kita sebagai "hamba"Allah..Peristiwa Israk Mikraj yang dialami sendiri oleh Nabi s.a.w dengan jasad dan tubuhnya ini adalah satu peristiwa ghaib yang mustahil dapat dijangkau oleh alam pemikiran manusia. Dikatakan luar biasa kerana kejadian tersebut dilalui oleh Nabi Muhammad s.a.w. dalam waktu yang singkat cuma 1/3 malam. Walhal jika difikirkan jarak antara Masjidil Haram dengan Masjidil Aqsa bukanlah suatu jarak yang dekat, lebih-lebih lagi naik ke langit hingga ke langit yang ke tujuh. Kemudian banyak peristiwa dialami dan banyak pula pemandangan yang dapat dilihat oleh baginda terutamanya kenikmatan di syurga dan juga berbagai bentuk penyiksaan di neraka.
bi

No comments:

Post a Comment