Menjadi kebiasaan kepada orang-orang Islam di Malaysia berpuasa sunat selama enam hari
di bulan Syawal selepas mereka menamatkan puasa sebulan Ramadhan kerana meyakini
ganjaran dan pahala yang akan dikurniakan oleh Allah S.W.T.
di bulan Syawal selepas mereka menamatkan puasa sebulan Ramadhan kerana meyakini
ganjaran dan pahala yang akan dikurniakan oleh Allah S.W.T.
di dalam menerangkan tentang kelebihan puasa enam Syawal yang maksudnya “sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian diikutinya puasa enam hari Syawal samalah seperti dia berpuasa sepanjang tahun” ( Dikeluarkan oleh Imam Muslim di dalam sahihnya, juga dikeluarkan oleh sekalian ramai ulama hadith seperti al-Tirmizi, al-Nasaie dan Ibn. Majah ). Imam al-Syafie menjelaskan bahawa hadith ini adalah hadith sahih.Abu Ayyub al-Ansari ada meriwayatkan satu hadith daripada Rasulallah s.a.w.
Imam al-Tabrani pula ada mengeluarkan di dalam susunan hadithnya yang turut
berkaitan dengan fadhilat puasa enam Syawal maksudnya “sesiapa yang
berpuasa Ramadhan dan diikuti kemudiannya puasa enam hari dalam bulan Syawal,
keluarlah dari dirinya segala dosa seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya”
berkaitan dengan fadhilat puasa enam Syawal maksudnya “sesiapa yang
berpuasa Ramadhan dan diikuti kemudiannya puasa enam hari dalam bulan Syawal,
keluarlah dari dirinya segala dosa seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya”
Terdapat beberapa persoalan tentang perlaksanaan puasa enam Syawal adakah terus langsung
dilaksanakan selepas hari raya pertama dan dibuat secara berturut-turut atau boleh
dilakukan pada bila-bila masa sepanjang Syawal sama ada secara berturut-turut atau sebaliknya.
dilaksanakan selepas hari raya pertama dan dibuat secara berturut-turut atau boleh
dilakukan pada bila-bila masa sepanjang Syawal sama ada secara berturut-turut atau sebaliknya.
Pendapat di dalam mazhab Syafie menyebut bahawa yang terlebih afdhal
di dalam perlaksanaannya ialah sejurus selepas hari raya pertama
dan dilakukan enam hari berturut-turut.
di dalam perlaksanaannya ialah sejurus selepas hari raya pertama
dan dilakukan enam hari berturut-turut.
Ini tidak pula bermakna, jika seseorang itu melaksanakan secara
terputus-putus (tidak berturutan) atau dilakukan pada pertengahan atau akhir Syawal
dianggap satu kesalahan atau tidak mendapat pahala, malah semuanya diterima Allah dan
dikira sebagai satu ibadah juga.
terputus-putus (tidak berturutan) atau dilakukan pada pertengahan atau akhir Syawal
dianggap satu kesalahan atau tidak mendapat pahala, malah semuanya diterima Allah dan
dikira sebagai satu ibadah juga.
Perlu difahami bahawa yang dimaksudkan dengan puasa sepanjang tahun itu bukan terletak kepada puasa 6 hari Syawal dengan meninggalkan puasa Ramadhan, tetapi kelebihan puasa setahun itu diperolehi setelah dilengkapkan puasa Ramadhan dan disambung dengan puasa Syawal.
Imam al-Nawawi di dalam kitab Syarah Sahih Muslim ada menyebut kewajaran pahala diberikan seumpama puasa setahun kepada mereka yang berpuasa 6 Syawal. Merujuk kepada satu hadith Rasulullah s.a.w. yang bermaksud “Setiap satu amalan kebajikan itu digandakan pahalanya sebanyak 10 kali ganda”.
Ini bermakna bahawa puasa sehari dalam bulan Ramadhan samalah
seperti puasa sepuluh kali, dan jika sebulan Ramadhan itu gandaan pahalanya
seumpama puasa 10 bulan kerana ianya adalah sepuluh kali ganda.
Manakala puasa sehari bulan Syawal seumpama
10 kali puasa dan 6 hari menyamai 60 hari iaitu 2 bulan. Maka jika ditambah 10 bulan dengan 2 bulan samalah seperti puasa setahun.
seperti puasa sepuluh kali, dan jika sebulan Ramadhan itu gandaan pahalanya
seumpama puasa 10 bulan kerana ianya adalah sepuluh kali ganda.
Manakala puasa sehari bulan Syawal seumpama
10 kali puasa dan 6 hari menyamai 60 hari iaitu 2 bulan. Maka jika ditambah 10 bulan dengan 2 bulan samalah seperti puasa setahun.
Apakah hukumnya jika seseorang itu berniat untuk qadha puasanya dan
dibuat 6 hari dalam Syawal adakah akan mendapat pahala puasa 6 Syawal?
dibuat 6 hari dalam Syawal adakah akan mendapat pahala puasa 6 Syawal?
Syeikh al-Marhum Atiyyah Saqar (salah seorang ulama terkenal al-Azhar)
di dalam kitab himpunan fatwanya ada menyebut bahawa hukumnya
dibolehkan kepada seseorang untuk qadha puasanya dan ditunaikan 6 hari dalam bulan Syawal dengan niat qadha, maka terhasillah baginya pahala qadha
dan pahala puasa 6 Syawal. Tetapi yang lebih afdhal ialah diasingkan antara puasa qadha dan puasa 6 Syawal kerana puasa qadha itu hukumnya wajib
dan puasa Syawal itu hukumnya sunat, maka adalah lebih baik
tidak disatukan niat kerana antara yang sunat dan wajib itu tidak boleh disatukan.
Para ulama mazhab Syafie menyebut bahawa pahala puasa 6 Syawal itu
akan terhasil juga apabila seseorang itu melakukan puasa qadha selama 6 hari
walaupun niatnya adalah qadha dan bukan niat puasa 6 Syawal, tetapi pahalanyanya untuk
puasa 6 Syawal itu kurang sedikit. Ini menurut kata-kata Imam al-saya’rawi
“Jika seseorang itu berpuasa di dalam bulan Syawal sebagai qadha daripada
puasa Ramadhan atau puasa nazar atau lain-lain puasa sunat, maka akan
diperolehi pahala sunat Syawal itu kerana terlaksananya puasa 6 hari
dalam bulan Syawal tetapi kesempurnaan pahala tidak diperolehi
sepenuhnnya melainkan jika diniatkan untuk puasa sunat 6 hari bulan Syawal”.
akan terhasil juga apabila seseorang itu melakukan puasa qadha selama 6 hari
walaupun niatnya adalah qadha dan bukan niat puasa 6 Syawal, tetapi pahalanyanya untuk
puasa 6 Syawal itu kurang sedikit. Ini menurut kata-kata Imam al-saya’rawi
“Jika seseorang itu berpuasa di dalam bulan Syawal sebagai qadha daripada
puasa Ramadhan atau puasa nazar atau lain-lain puasa sunat, maka akan
diperolehi pahala sunat Syawal itu kerana terlaksananya puasa 6 hari
dalam bulan Syawal tetapi kesempurnaan pahala tidak diperolehi
sepenuhnnya melainkan jika diniatkan untuk puasa sunat 6 hari bulan Syawal”.
Sebagai kesimpulannya, adalah terlebih baik jika puasa sunat 6 Syawal dibuat berasingan dengan puasa lain sama ada qadha, nazar, kaffarah ataupun puasa sunat yang lain. Selesaikan dahulu 6 hari puasa qadha dan ditambah kemudiannya dengan niat puasa 6 Syawal. Ini akan lebih menyeragamkan amal ibadat yang dilakukan agar tidak bercampur aduk antara satu sama lain.
Antara hikmat disyariatkan puasa 6 hari bulan Syawal ialah sebagai
satu latihan kepada orang-orang Islam bahawa amal ibadat itu bukan
terletak pada bulan-bulan tertentu seperti Ramadhan bahkan amalan
itu perlu konsisten untuk sepanjang kehidupan manusia.
satu latihan kepada orang-orang Islam bahawa amal ibadat itu bukan
terletak pada bulan-bulan tertentu seperti Ramadhan bahkan amalan
itu perlu konsisten untuk sepanjang kehidupan manusia.
Ia juga sebagai satu cabaran kepada orang-orang Islam supaya tidak menjadikan
Syawal itu bulan bergembira semata-mata dan jika puasa itu dilakukan seawal mungkin
di permulaan Syawal, ini akan menjadikan seseorang manusia itu benar-benar i
ngin menyahut seruan dari Allah untuk terus beribadat secara istiqamah dan berpanjangan.
Syawal itu bulan bergembira semata-mata dan jika puasa itu dilakukan seawal mungkin
di permulaan Syawal, ini akan menjadikan seseorang manusia itu benar-benar i
ngin menyahut seruan dari Allah untuk terus beribadat secara istiqamah dan berpanjangan.
Sumber link : http://www.ukhwah.com/article.php?sid=2627
Nota: Niat merupakan azam untuk melakukan sesuatu ibadat,
dan letaknya di hati. Jika anda berazam ingin melakukan puasa 6 atau qadha’
puasa sebelum menjelang fajar, maka itulah yang dikatakan niat.
Ini sudah memadai dan tidak perlu melakukan lafaz niat.
Jika mahu berniat puasa 6 syawal : “sahaja aku puasa sunat bulan syawal kerana Allah swt “.
No comments:
Post a Comment